Etiketter

tirsdag 23. oktober 2012

Quinoa-fylte tomater

Dette er en nydelig vegetarrett, som ungene syntes det var litt stas å få på tallerkenet.
 Dr. Berit Nordstrand var på "God Morgen Norge" i går og snakket om hvor sunt tomaten er (- for mer se linken).
Quinoa er glutenfri, full av essensielle aminosyrer og en fin alternative til ris, poteter og couscous. (Sistnevnte er vanligvis laget av hvete, men det finnes varianter av mais).
I "vanlige" matbutikker her i Trondheim får man i beste fall hvit quinoa, men i spesialforretninger eller i Sverige får man også kjøpt rødt og svart quinoa, eller en blanding av alle tre.

Jeg skjærte vekk toppen av
- 5-6 store tomater og tok ut "innmaten". (Den ble til tomatsuppe dagen etter). Så kokte jeg
- 2,5 dl quinoa (her en blanding av hvit og svart) i
- 5 dl buljong. Quinoaen er ferdigkokt etter 15-20 min og blandes med
- 1 ts pesto og/eller finhakkete urter (basilikum med flere),
- 2 ss chevre eller snøfrisk og
- 2 hakkete hvitløksfed. Så strødde jeg
- revet ost på toppen og stekte tomatene i ovnen ved 180C i 20-30 min.
Det blir et fint fargespill på tallerkenet hvis de serveres med grønn salat til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar